Hesa Cup 2020

15.07.2020

Helsinki Cup on mahtava mahdollisuus osallistua yhteen Euroopan isoimmista nuorten jalkapallotapahtumista tunnin matkan päässä kotikaupungista ja samalla vertailla oman osaamisen tasoa.

FC Länsi-Uusimaan kotipaikka on Lohjalla ja seura yhdistää pelaajia yli 40 kilometrin säteellä. Nuori seura osallistui Helsinki Cupin turnaukseen toista vuotta peräkkäin ja tällä kertaa kolmella joukkueella.

2010 syntyneet pojat aloittivat turnauksen hyvällä taktiikalla asettamalla joukkueen alkulohkoon yleistasolle. Tavoitteena oli saavuttaa paikka yleislohkon kahden parhaan joukossa ja sitä kautta jatkopaikka A-finaaleihin. Alkulohkoista saavutuksena maksimisuorituksena 5 voittoa (EPS/akatemia valkoinen, MPS (Malmi)/ keltainen, PPJ/Eira valkoinen, HJK Munkka valkoinen, LPS (Laajasalo) musta) kokonaismaalierolla 20-2 ja selkeä alkulohkon voitto.

A-finaaleissa pudotuspelit alkoivat torstaina ja vastustajaksi tuli PK 35/raita, joka oli voittanut oman alkulohkonsa maalierolla 35-1. Pelistä tuloksena 2-0 voitto LU -joukkueelle, mikä kertoo kovasta taistelutahdosta ja onnistuneesta pelistä kovaa vastustajaa vastaan.

Neljännesvälierissä vastustajaksi tuli HJK/sininen (HJK:n 2010 ikäisten toiseksi kovin joukkue). Ottelu oli kovatasoista ja mahdollisuuksia oli molemmalla puolella. Lopputulos 4-2 HJK:lle, mutta peli olisi voinut kääntyä helposti toisinpäin, kun molemmat joukkueet olivat samantasoisia.

Turnauksen lopputuloksena sija 16 parhaan joukossa, kun osallistuvia joukkueita oli 150. Koko Länsi-Uusimaan alue tuli hyvällä tavalla edustettua ja joukkueen yläpuolelle jäivät vain yksittäisten suurseurojen yksittäiset joukkueet.

Poikien B11 (2009 syntyneet) ikäluokassa FC Länsi-Uusimaa oli edustettu kahdella joukkueella. Haastejoukkue osallistui harrastesarjaan tavoitteena hakea rentoa menestystä. Joukkue voitti kaikki 6 otteluaan. Voi sanoa, että vastustajat eivät olleet heikkoja, mutta LU-haastejoukkueen vahvuus oli ennen kaikkea hyvin järjestetty peli.

Neljä päivää turnauksen pelejä toi paljon iloa ja intoa. Joukkue onnistui upeasti ja otteet paranivat peli peliltä. Joukkueen pelit ja menestyminen on vahvistus sille, että seurassa tehdään hyvää työtä ja joukkue on valmis ensi vuonna seuraavalle tasolle.

B11 pääsarjassa joukkueita oli 71. FC LU kilpajoukkue pelasi alkusarjan eliittilohkossa, johon oli valittu 19 joukkuetta. Samassa alkulohkossa olivat miellyttävästi haasteelliset vastustajat (Gnistan, HJK akatemia, VJS (Vantaa), Honka akatemia/keltainen, HooGee sininen). Alkulohkon pelit menivät hyvin; tasapeli VJS:n kanssa, voitot HJK, HooGee ja Honka -peleistä ja tappio Gnistanille. Tuloksena hyvä toinen sija kuolemanlohkon eliittisarjan peleistä.

Jatkosarjassa turnauksen neljäntenä päivän tulivat vastaan kaksi alkulohkossa hyvin sijoittunutta HJK:n kaupunkijoukkuetta. Heitä vastaan LU:n pelaajilla ei ollut isoja ongelmia ja vaikka vastustajat ajoittain väläyttivät hyvää peliä, oli tasoero huomattava. Tämän päivän tuloksena joukkue oli sijoittunut kahdeksan parhaan joukkoon.

Puolivälierissä tuli vastustajaksi PK 35 (Vantaa). Peli oli tasainen, välillä hidasta ja välillä kovatemposta. Molemmat joukkueet odottivat omia mahdollisuuksia. Vastustajalla oli kuitenkin yksi tehokas hetki, josta he saivat maalin. Siitä lähtien LU-joukkue aktivoitui selvästi ja oli paljon mahdollisuuksia, mutta tasoitusmaalia ei tullut. Vastustajamme PK 35 ja Gnistan pelasivat lauantaina finaalissa. LU:n kilpapelaajat pääsivät tällä kertaa sijoille 5-8. Se ei ole joukkueen täyttä potentiaalia heijastava tulos, mutta potentiaali jää tulevissa turnauksissa saavutettavaksi.

FC L-U Valmennuspäällikkö,

Tiit Kaasik